بذر گل اطلسی

تولید، عرضه، صادرات و واردات انواع بذر گل

بذر گل اطلسی

مرکز پخش گل و گیاه گلیار با بهره مندی از مهندسین متخصص و سالها تجربه ی درخشان در زمینه ی تولید،واردات و صادرات محصولات گل و گیاه قادر به توزیع بذر گل اطلسی با بالاترین راندمان بهره برداری می باشد.گلخانه داران و کشاورزان محترم می توانند بذر گل اطلسی را با بالاترین کیفیت تضمینی و مناسب ترین قیمت از مرکز گل و گیاه گلیار تهیه نمایند.

اطلسی با نام علمی Petunia × atkinsiana گیاهی است زینتی که از جنس Petunia و تیره ی سیب زمینی (Solanaceae) می باشد.اطلسی گیاه بومی آمریکایی جنوبی است و معمولاً دارای گل‌های دو رنگ ترکیبی است.این گیاه دارای گل های شیپور مانند، در رنگ های مختلف با حاشیه سفید و چین دار و  برگ های کرکدار و چسبنده است.  گل اطلسی در رنگهای سفید ، قرمز ، بنفش ، صورتی ، زرد ، آبی و ابلق دیده می شود گل  های این گیاه بسیار خوشبوست و شب ها عطر آن بیشتر است و در روز عطر خاصی ندارد. فصل تابستان تا پاییز فصل ظهور گل های  این گیاه زیباست.

اطلسی دارای رقم های یک ساله و دائمی است که در گلکاری از اکثر رقم های آن حتی رقم های دائمی به صورت یک ساله استفاده می شود.

گونه های اطلسی در سه نوع بوته ای (Bushy)، خزنده  (Sprawling)و بالا رونده  (Trailing) اند و می توان در طراحی های محیطی از انها استفاده کرد.

اطلسی ها از نظر شکل گل در چهار گروه: ۱-گل درشت (Grandiflorus)  ۲-پر گل (Multiflorus  ۳ -پر پر (Double)   ۴- چین دار (Fringed) طبقه بندی می شوند.

اطلسی ها ارتفاعی حدود ۱۰ تا ۶۰ سانتی متر دارند و از لحاظ ارتفاع بدو نوع تقسیم میشود :

۱ ـ اطلسی های پاکوتاه ژاپنی ـ با ارتفاعی حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر پُرگل و پُر شاخ و برگ می باشند .۲ ـ اطلسی های پابلند ـ که ارتفاعی حدود ۶۰ سانتی متردارند.

روش تکثیر و کاشت بذر اطلسی:

روش تکثیر اطلسیهای معمولی با کاشت بذر است گل اطلسی معمولی یا دیپلوئید به راحتی کپسول­های درشتی از بذر تولید میکند و بذرهای ریز موجود در آن بسرعت قابل جوانه زدن و کشت و کار هستند و  بعد از برداشت بذرها ۴ تا ۶ سال قابل کشت می‌باشند اما اطلسی‌های پرپر که اصطلاحاً به اطلسی های ژاپنی یا پا کوتاه معروف هستند، از طریق قلمه گیری با رقمهای معمولی تکثیر میشوند.
چرا که در رقمهای پرپر اندامهای جنسی گیاه نیز به گلبرگ تبدیل شده‌ و این گیاه توانایی تولید بذر را از دست میدهد.کاشت بذر اطلسی  روشی مقرون به صرفه است که باعث می شود تعداد زیادی اطلسی جوان و زیبا بعد از حدود ۱۰ الی ۱۲ هفته بعد از کاشت بذر در گلدان یا باغچه بروید.جهت تولید انبوه گل اطلسی، بذرها را در سینی نشاء از اواخر زمستان تا اوایل بهار در گلخانه می کارند. تقریبا سه ماه طول می کشد که این گیاه به گل نشیند. بستر کشت  اطلسی باید بستری غنی باشد به همین منظور معمولا از ترکیب مقداری پیت ماس ، کوکوپیت و شن و یا خاک برگ الک شده و شن استفاده می شود. چون بوته گل اطلسی معمولا حجم پیدا میکند،‌ بذر ‌ها را با فاصله حدود ۳۰ سانتیمتر از همدیگر میکارند.

دمایی ایده ال خاک برای جوانه زنی اطلسی حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه است.

بستر کشت اطلسی همیشه باید مرطوب باشد و برای حفظ رطوبت بستر کشت معمولا از پوشش نایلونی روشن استفاده می کنند.

از آنجا که بذرها برا جوانه زنی به نور زیادی نیازمندند، روی بذرها نمی پوشانند و آنها را عمیق نمی کارند.بذر های این گیاه  در  عمق چهار سانتیمتری کشت می شوند. بذرها باید در محل پرنور کشت شوند به گونه ای که روزانه حداقل ۶ ساعت نور دریافت کنند. در شرایط خوب جوانه‌ها در کمتراز یک هفته ظاهر میشوند.

 زمانی که بذر تبدیل به نشاء شد و به مرحله سه برگی شدن رسید اسبرای تقویت ان می توان از کود رقیق شده رشد مخصوص گیاهان زینتی  هردو هفته یکباراستفاده کرد .   از زمان کاشت بذرها، پس از گذشت ۶ هفته،در اواسط بهار و در زمانی که دمای خاک به حدود ۱۰ درجه  رسید نشاء های تولید شده را به مکان اصلی منتقل می کنند و در باغ و باغچه می کارند

زمان گلدهی اطلسی از اواخر بهار شروع شده و تا آخر پاییز ادامه دارد.

افات این گل معمولا به برگ های ان صدمه می زند و با سموم حشره کش از بین می روند.اگر اطلسی دچار بیماری های ویروسی مانند موزاییک توتون و موزاییک خیار(رایج ترین بیماری های ویروسی اطلسی) شد به محض مشاهده باید گیاه آلوده را از یبین برد تا بقیه گل ها را بیمار نکند. یکی از بیماری های اطلسی بوته میری است که در این مورد گندزدایی خاک ضروری است. قارچ های رایزوکتونیا و اسکلروتینیا باعث ایجاد شانکر در پایین ساقه و نیز زرد شدن و افتادن برگ های پایینی می شود.