پیاز گل سنبل

تولید، عرضه، صادرات و واردات انواع پیاز گل

پیاز گل سنبل

برخی گل‌ها و گیاهان دارای پیاز گل هستند و از طریق کاشت پیاز تکثیر می شوند. این گیاهان معمولا رشد و گلدهی سریعی دارند و کاشت آنها آسان است.روش تکثیر گل زیبای سنبل از طریق کاشت پیاز آن است. هرچه پیاز گل سنبل درشتر باشد گل درشت‌تر و با کیفیت بالاتر تشکیل می‌گردد و اگر سایز در حد مطلوب نباشد در آن سال گل نخواد داد یا گلی ضعیف می‌دهد.

پیاز های گل سنبل بر حسب قطر، درجه بندی می‌شوند که درجه یک قطری حدود ۱۸ و بیشتر دارا می‌باشند و به ترتیب قطرهای کمتر درجه‌های ۲ و ۳ دسته بندی می‌شوند.
پیازچه‌های کوچکی که در کنار پیاز اصلی تشکیل می‌شود در سال‌های بعد باید تقویت شوند بعد از ۴ تا ۵ سال این پیازها توانایی گل دهی را خواهند داشت.

گل سنبل:

سنبل نام سرده ای از گل ها است که به خانواده لیلیاسه و تیرهٔ Hyacinthaceae تعلق دارد. این سرده در گذشته جزو تیرهٔ سوسنیان محسوب می‌شد. سنبل‌ها شامل ۳ گونهٔ مختلف می‌شوند:

  • Hyacinthus orientalis، متداول‌ترین گونه
  • Hyacinthus litwinowii
  • Hyacinthus transcaspicus

خاستگاه اصلی این گل، کشور هلند است.سنبل، گل معروف روزهای عید و سفره هفت سین،گلی زیبا و خوشبو است که جنبه ی زینتی دارد. تعداد گل‌های سنبل بین ۳۰ تا ۵۰ عدد متغیر می‌باشد و هر گل آن دارای ۶ گلبرگ است و برگ‌هایی کشیده و گوشتی دارد.
 گل‌های سنبل می‌توانند به رنگ‌های سفید، صورتی، بنفش، قرمز، نارنجی، زرد یا آبی باشند. دوره ی گلدهی این گیاه اوایل بهار است. از سنبل می‌توان به عنوان گل گلدانی، گل شاخه بریده و باغچه‌ای استفاده نمود.
گل سنبل در ایران به دو دسته ایرانی و هلندی تقسیم می‌شود که سنبل ایرانی تعداد گل‌های موجود بر روی ساقه گل دهنده کمتر و فاصله گل‌ها زیاد است اما در سنبل هلندی تعداد گل موجود بر روی خوشه زیاد و به‌صورت متراکم قرار دارند.سنبل هایی که در زمین کشت می شوند مقاوم به سرما هستند اما سنبل هایی که در گلدان کشت می شوند،سرما به آنها آسیب وارد می کند می‌کند بنابراین در گلدان دما باید حداقل ۵ درجه و حداکثر ۹ درجه سانتی گراد باشد.

آفتاب در گلدهی این گیاه تاثیری ندارد و این گیاه حتی در تاریکی هم گل می دهد ولی بعد از گلدهی اگر به مقدار لازم آفتاب دریافت نکند ،گل های آن ضعیف می شوند

کاشت سنبل:

خاک مناسب برای کشت پیاز سنبل باید داری زهکش زیاد باشد و بهتر است شامل ترکیبی از ۷۰ درصد شن و ۱۰ درصد پیت ماس و ۲۰ درصد خاک باغچه می‌باشد و به هیچ عنوان از کود حیوانی تازه استفاده نگردد.

قبل از کشت پیازها باید آنها را در محلول قارچ‌کش قرار داد برای ضد عفونی که می‌توان از هر قارچکش مناسبی استفاده نمود که پیشنهاد من پنکونازول نیم در هزار یا مانکوزب دو در هزار می‌باشد که به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیازها در این محلول قرار داده شوند و بعد از آن می‌توان شروع به کشت آن نمود.
نکته قابل توجهی که در زمان کشت باید رعایت شود این است که پوسته‌های پیاز رو اصلاً ازون جدا نکنید.
بعد از ضد عفونی پیازها مرحله کشت آنها درون گلدان می‌باشد که باید به گونه‌ای کشت شوند که حدود ۲ تا ۳ سانت از سر پیازها خارج از خاک گلدان قرار گیرند و کامل با خاک پوشیده نشوند.
بعد از کشت گلدان هارو باید در مکانی مناسب قرارداد.
مکان مناسب قرار دادن گلدان‌های سنبل فضای بازی است که مسقف باشد که از بارنگی حفظ شوند ولی هوا در جریان باشد یعنی فضایی نباشد که هوا محبوس شود. گلدان هارو در محل مورد نظر قرار داده و همه گلدان هارا با محلول قارچ‌کش آبیاری نموده و کامل همان محل هم محلول قارچکش پاشیده شود که بهتر است از قارچ‌کش کاربندانیم یا پنکونازول یا تیوفونات متیل استفاده گردد.

بعد از این مرحله ترکیبی از خاک تهیه شده برای کشت پیازها رو د یا ترکیب پوست برنج (شلتوک) و خاک باغچه باید حدود پنج سانت بر روی گلدان‌ها ریخته شود (گلدان‌ها ۵ سانت در زیر این ترکیب دفن شوند) که می‌توان دور تا دور گلدان‌ها بلوک یا اجر قرار داد که بهتر دفن شوند و بعد از ان باید تنها دما کنترل شود که حداقل ۴ و حداکثر ۹ درجه باید باشد. و تا اوایل اسفند در همان محل باقی بمانند.
دلیل خاک‌دهی رو روی گلدان‌ها یکی به خاطر حفظ سرما می‌باشد و دیگری به خاطر حذف نور می‌باشد زیرا پیازها به را ریشه دهی و گل انگیزی باید در تاریکی مطلق قرار گیرند.
در صورتی که مکانی که هوا در جریان هست و تاریک مطلق می‌باشد می‌توان گلدان هارا قرار داد و نیازی به دفن آنها نمی‌باشد.
در این چند ماهی که پیازها در زیر خاک قرار دارند هر چند وقت یک‌بار بررسی شود و رطوبتان رو چک کنید و یک گلدان رو خارج کنید و اگر بستر خشک شده آبیاری انجام دهید که نباید گلدان‌ها رو خارج کنید برای آبیاری آب رو بر روی همان خاکی که گلدان هارو پوشانده بریزین.

بعد از ان هر زمانی که بخواهید گیاه سنبل شما به گل برود ۱۰ تا ۱۵ روز قبل از ان و در مورد لاله ۲۵ تا ۳۰ روز قبل باید آنها را از خاک کنید و به مرور نور را افزایش دهید به این صورت که بعد خارج کردن از خاک به محلی که نور سایه روشن است منتقل کنید و به‌هیچ‌وجه نباید در نور شدید قرار گیرند.
و دمای محلی که قرارداده اید باید حدود ۱۲ تا ۱۴ درجه باشد.
و به مرور نور رو افزایش دادو دما هم افزایش تا حدود ۱۸ درجه. هرگز نباید یک دفعه دما و نور رو افزایش داد.
می‌توان بعد از خارج کردن گلدان‌ها از خاک و قرار دادن آنها در گلخانه یا محل مورد نظر برای کاهش نور شدیدان محل بر روی گلدان‌ها روزنامه قرار داد و دو روز بعد انهارو برداشت. و به مرور گل آذین تشکیل می‌شود. بعد از تشکیل ساقه گل با تنظیم دما می‌توان باز شدن گل‌ها را کنترل نمود تا در روز دلخواه باز شوند.
پیاز سنبل از خانواده لیلیاسه می‌باشد و در اواسط آبان تا اوایل دی ماه پیازشان قابل کشت می‌باشد .

نگهداری پیاز گل سنبل:

گل سنبل عمر کوتاهی دارد یعنی پس از گل دادن حدود یک ماه بعد گل آن کم کم از بین میرود اما پیاز آن سالم باقی میماند.

پیاز گل سنبل بسیار قوی است به گونه ای که پس از به پایان رسیدن عمر گل می توان آن را از خاک در آورد و تا سال بعد نگهداری کرد و دوباره آن را کاشت.بهترین زمان کاشت پیاز گل سنبل اواخر پاییز تا اواسط زمستان است.

آموزش نگهداری پیاز گل برای سال بعد :

در مناطقی که هوای سردی دارند برای حفظ پیاز گل سنبل  از یخ زدگی و پوسیدگی در اثر رطوبت هوا باید آن را در انبار نگهداری کرد.همچنین برای نگهداری پیازهایی را که در گلدان کاشته شده‌اند نیز می‌توان آنها را از گلدان در آورد و در مکانی خشک و تمیز انبار کرد.برای تمیز کردن خاک اطراف این پیاز ها نباید آنها را شست زیرا ممکن است باعث پوسیدگی پیاز گردد.

برای انبار کردن پیازها نباید از گلدان‌ها و یا ظرف‌های پلاستیکی استفاده کرد.ترجیها استفاده جعبه‌های مقوایی و یا سینی‌های کم عمق برای این کار بهتر است.
کف جعبه ها باید با لایه ای از ورمی کولایت، شن خشک و یا پیت ماس پوشانده شده و سپس پیازها را بر روی آن قرار گیرد.پیاز هارا نباید روی هم چید زیرا نیاز به تهویه هوا دارند.
جعبه محتوی پیازها باید در مکانی خشک و خنک  و به دور از نور خورشید،با دمای حدود ۵ درجه سانتی‌گراد قرار گیرد تا نیاز سرمایی آنان برطرف شود.